אלוקים התחפש –
הטעם לכך שבפורים נהוג לאכול אזני המן, כי הפרג (והקוקוס / התמרים / השוקולד ושאר המילויים) חבויים להם בתוך הבצק הפריך ולא נראים מבחוץ כמו ריבת הסופגניה או הקצפת של הפחזניה.
הפרג הזה הוא בדיוק הסיפור של פורים. כל מי שקורא את המגילה נפעם מהשתלשלות האירועים המדהימים. זה מתחיל במשתה הראוותני שנגמר ברציחת ושתי המלכה והחלפתה באסתר היהודיה, נמשך באירוע שמתרחש למעלה מעשר שנים לאחר מכן כשהשר הבכיר המן זמם גזירה נוראה "להשמיד להרוג ולאבד את כל היהודים מנער ועד קן טף ונשים ביום אחד ושללם לבוז" מה שגרם לאסתר המלכה לחשוף את זהותה הלאומית ולבקש מהמלך פגישה משולשת עם המן.
בדיוק באותו לילה סבל המלך מנדודי שינה וביקש מעוזריו לקרוא באוזניו מספר הזכרונות מישהו פעם אמר שכשפרסי מתחיל לקרוא לידך זכרונות, אתה בטוח נרדם וכל פעם שהם פתחו את הספר נפתח להם
אותו סיפור: איך מרדכי הציל את אחשוורוש ממזימתם של בגתן ותרש שביקשו להרעילו. בדיוק אז הגיע המן למלך גם הוא סבל מנדודי שינה, כנראה והמלך ציווה עליו להרכיב את שנוא נפשו מרדכי, הרבי של היהודים,
על הסוס של המלך והמהפך הגדול התחיל. אשר ישלטו היהודים המה בשונאיהם.
מי שחי באותה התקופה לא בהכרח הרגיש את הנס בשידור חי. לא היו כאן מעטים שניצחו רבים כמו בחנוכה, לא היה כאן פח שמן שהכפיל את כמותו תוך כדי תנועה, שום ים לא נבקע ואף לא כוס אחת של מים הפכה לדם. רק
לאחר שהסתיימה השתלשלות האירועים הבינו כולם שאלוקים משך בכל החוטים והוביל את כל האירועים לפי תסריט מדהים שנכתב מראש.
סיפור המגילה מגלה לנו שגם כשנראה כי אלוקים התחפש או הסתתר הוא ממשיך לנהל את העניינים מהמחבוא. אפילו בהסתרה שבתוך ההסתרה, גם שם
נמצא השם יתברך. רק צריך להתבונן לעומק ולגלות את נוכחותו של אלוקים. רק לתת ביס ל'אוזן המן' ולגלות שבתוך הבצק הפריך מסתתר ממרח מתוק.
פורים שמח!
הרב מ. עמאר
מרכז "אור מנחם" אשדוד